• Moottoripyöräily, ja etenkin ratamoottoripyöräily, on hauska harrastus. Jos haluat viedä homman vielä kovemmalle tasolle, voit ryhtyä ajamaan kilpaa!
  • Muutama pikku muodollisuus on kuitenkin hoidettava ennen kilvanajoa. Jokaisen kilpailemaan aikovan on suoritettava ajajatutkinto, sekä liityttävä johonkin moottoriliiton hyväksymään kerhoon jäseneksi. Liiton jäsenkerhot selviävät kysymällä asiaa suoraan Suomen moottoriliitosta. Myös Suomen Road Racing Ajajat RY auttaa kuljettajia kaikissa kisaamisen liittyvissä asioissa.
  • Ajajatutkinto, lisenssi sekä ilmoittautuminen
  • Moottoriliitto (www.moottoriliitto.fi/) järjestää ajajatutkinto-kursseja joitakin kertoja vuodessa. Tutkintojen suorittamista koordinoi nykyisin SRRA, ja mahdollisuudet suorittaa tutkinto selviää parhaiten kysymällä sitä suoraan heiltä. Etukäteen kyselemällä ajajatutkinnon saattaa päästä suorittamaan nopeallakin aikataululla.  Ajajatutkinnon suorittamiseen liittyy teoria- ja ajo-osuus. Moottoriliiton järjestämänä koulutus kestää useamman tunnin. Teoriaosuudella käydään läpi kisarutiinit, kilpailun säännöt ja pyörien katsastus. Ratapäivien yhteydessä järjestettävä koulutus sisältää enemmän itsenäistä opiskelua. Teoriakokeesta on suoriuduttava puhtain pistein.
  • Ajajatutkinnon tarkoitus on varmistaa, että jokainen on tietoinen turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä ja ymmärtää kilpailun rutiinit. Ajajatutkinto kannattaa suorittaa vaikka vain varmuuden vuoksi, jos epäilee olevansa riskiryhmässä kisakärpäsen puremaan.
  • Kun ajajatutkinto on suoritettu, oma kerho ilmoittaa jäsenensä Moottoriliiton Motti-järjestelmään (motti.moottoriliitto.fi). Motti-järjestelmästä voi varata itselleen kilpailunumeron, ostaa kisalisenssin sekä ilmoittautua kilpailuihin. Lisenssin voi ostaa joko yksittäiseen kilpailuun, tai koko kaudeksi.
  • Vaatimukset pyörän suhteen
  • Jokamiesluokan kilpailuun voi osallistua lähes millä moottoripyörällä tahansa. Muutamia muutoksia kulkineelle täytyy kuitenkin tehdä. Pyörää koskevat säännöt sekä ikärajat löytyvät kokonaisuudessaan Moottoriliiton sivuilta.

Pääkohdat pyörän pakollisista muutoksista (jokamiesluokka):

  • Vilkut ja taustapeilit täytyy poistaa
  • Jarruvalo täytyy poistaa, tai tehdä toimimattomaksi
  • Äänimerkki täytyy poistaa tai kytkeä irti
  • Kaikkien valaisimien ja lyhtyjen lasit täytyy poistaa mikäli ne ovat sirpaloituvaa materiaalia
  • Matkustajan jalkatapit täytyy poistaa
  • Rekisterikilpi ja kilpiteline täytyy poistaa
  • Kaikki sellaiset tulpat joiden löystyminen voi aiheuttaa öljyvuotoa täytyy varmistaa lukituslangalla
  • Öljynsuodatin täytyy varmistaa lukituslangalla
  • Sivu- tai keskiseisontatuki täytyy poistaa, tai se tulee lukita yläasentoonsa (esim. nippusiteellä)
  • Takaratas tulee varustaa sormisuojalla (ns. hainevä)
  • Kilpailuviikonlopun kulku
  • SM-luokkien kanssa ajettavissa kilpailuissa on yleensä perjantaisin yksi vapaaehtoinen treenipäivä. Ajosetit jaetaan luokittain, joten jo treenipäivänä pääsee ajamaan tulevien kisakumppaneiden kanssa. Ajosettejä on useampi päivän aikana.
  • Perjantaina on useimmiten illalla kaikille pakollinen kuljettajakokous, missä käydään läpi vielä kaikki kilpailuun liittyvät asiat. Perjantaina on mahdollista käyttää pyörä ”katsastuksessa”, missä tarkistetaan että pyörässä on kaikki turvallisuuteen liittyvät tekijät kunnossa. Myös kuljettajan ajovarusteet katsastetaan. Ajovarusteiden tulee olla ehjät ja moottoripyöräilyyn tarkoitetut. Pyörä ja ajovarusteet on katsastettava viimeistään lauantaina ennen aika-ajoa!
  • Lauantaina jokaisella kilpailuluokalla on aika-ajot. Kisan lähtöjärjestys määräytyy aika-ajoissa ajettujen kierrosaikojen mukaisesti. Ennen kilpailua on ajettava rataa yhteensä kolme kierrosta (joko aika-ajoissa tai virallisissa vapaissa harjoituksissa), tai osallistuminen kilpailuun evätään. Sunnuntain kilpailussa ei ole aika-ajoa, mutta ennen kilpailua on lyhyt warm-up, jossa saa käydä vähän muistelemassa miten moottoripyörällä ajetaan.
  • Lähtöjärjestys (ns. gridi) ilmoitetaan kilpailutoimiston ilmoitustaululla/ikkunassa. Kannattaakin jo hyvissä ajoin käydä katsomassa missä oma lähtöruutusi on, sekä varmistaa kilpailun aikataulu. Ota selville oman kilpailusi tarkka alkamisaika, sekä ”rataportin” aukioloaika.
  • Mikäli sinulla on omaa varikkohenkilökuntaa, he voivat kipittää kisavarikolle pukkien, rengaslämppäreiden ja aggregaatin kanssa.
  • Rataportti on auki vain minuutin ajan, jonka aikana sinun olisi ehdittävä radalle. Mikäli et siihen ehdi, ei hätää; sinun on vielä mahdollista päästä lämppärikierrokselle muiden perään.
  • Jos sataa vettä, ajetaan sateella. Sadekelin sattuessa on hieman poikkeavat järjestelyt, joista tiedotetaan paikanpäällä.
  • Kisarutiinit
  • Ennen kisastarttia ajetaan yksi tutustumiskierros jonka jälkeen järjestäydytään gridiin omalle lähtöpaikalle. Lähdönjärjestelijät näyttävät tauluilla jokaiselle kuljettajalle lähtöpaikan, mutta on aina parempi tietää itse etukäteen mihin ruutuun on menossa. Radalla voi olla vaikeaa tihrustaa järjestelijöiden näyttämistä tauluista omaa kisanumeroa.
  • Maaliviivan kohdilla näkyy lippumies, joka näyttää ylös nostettua punaista lippua. Lippumiehen laskiessa punalipun alas lähdetään lämmittelykierrokselle. Kannattaa lähteä reippaasti muiden mukana ja kiertää rata pysytellen omalla paikalla. Lämmittelykierroksen jälkeen palataan jälleen gridiin omalle paikalle. Tämän jälkeen on varsinainen startti. Älä yritä sankaritekoja startissa, vaan lähde kuin lähtisit kadullakin valoista. Reippaasti ja varmasti!
  • Jos kisan aikana jossain näkyy keltainen lippu, saattaa radalla olla jotain mikä vaatii reagointia. Keltaisen lipun jälkeen on ohituskielto, ja se loppuu vasta kun on ohitettu vihreä lippu. Jos kuitenkin vahingossa ohitat jonkun keltaisen lipun vaikutusalueella, sinun on mahdollista selvitä sanktioitta päästämällä ohittamasi kilpakumppani takaisin edellesi.
  • Jos jossakin näkyy punainen lippu, tällöin kilpailu on keskeytetty ja radalta on poistuttava siltä kierrokselta. Jos kisan kierroksista on ajettu alle puolet, niin todennäköisesti järjestetään uusintastartti ja gridi järjestellään uudelleen. Kannattaa pyytää apujoukot tuomaan rengaslämppärit, pukit ja aggregaatti jo hyvissä ajoin punalipun varalta kisavarikolle. Tällöin sinun ei tarvitse lähteä omalle varikkopaikalle asti odottelemaan milloin radalle pääsee takaisin.
  • Kilpailu päättyy ruutulippuun, jonka jälkeen ajetaan vielä kierros loppuun ja palataan varikolle. Jos olet sijoittunut kolmen parhaan joukkoon, sinut ohjataan ”park fermeen”, johon pyörä jätetään puoleksi tunniksi mahdollisten protestien vuoksi.
  • Huom. Yllä kirjoitetut asiat ovat Track Punk Racingin itse kaasamia perustietoja kilpailemisesta Suomessa moottoripyörällä. Muista tarkistaa mahdolliset sääntömuutokset Moottoriliiton sivuilta löytyvistä säännöistä!
  • Tärkeitä linkkejä

www.moottoriliitto.fi
motti.moottoriliitto.fi
www.srra.fi

Muistilista kilpailuun osallistuvalle

  • Suorita ajajatutkinto
  • Hommaa kisalisenssi
  • Varaa numero ja ilmoittaudu kilpailuun
  • Tarkasta pyörä sekä ajovarusteet
  • Varaa riittävästi bensaa sekä juomaa
  • Yritä värvätä tukijoukkoja varikolle
  • Nauti tunnelmasta!