SRRA️ 3 päivää ago

Circuit Racing Suomessa - laji, joka ei kärsi kiinnostuksen puutteesta vaan näkyvyyden puutteesta.Viime vuosina harrastajat, tiimit ja kilpailunjärjestäjät ovat tehneet parhaansa pitääkseen tämän perinteisen moottoriurheilulajin hengissä, mutta yksi asia on käynyt yhä selvemmäksi: Suurin ongelma ei ole kilpailijat - vaan se, että suuri yleisö ei edes tiedä, että tätä lajia ajetaan Suomessa.Kun lajin näkyvyys on lähes olematonta, on vaikea odottaa kasvua osallistujissa tai katsojissa.Mistä ongelma oikeasti johtuu? Kun keskustellaan osallistujamäärien pienenemisestä, puhutaan usein syistä kuten kustannukset, harjoitusmahdollisuudet tai harrastajapohjan kaventuminen.Mutta yksi tekijä jää yllättävän usein mainitsematta: Laji ei ole Suomessa näkyvillä missään. -Ei televisiossa. -Ei sosiaalisessa mediassa laajamittaisesti. -Ei valtakunnallisissa urheilupuheissa.Ja silloin syntyy kierre: 1. Laji ei näy 2. Kukaan ei tiedä siitä 3. Uusia harrastajia ei tule 4. Osallistujamäärät pienenevät 5. Aletaan pohtia luokkien karsimista 6. Laji kapenee entisestään Tämä ei ole kehitys - tämä on hiipuminen.Sivuvaunut esimerkkinä väärästä ratkaisusta Viimeisimpänä keskustelussa on ollut kysymys: Kannattaako sivuvaunuluokkaa enää ajaa liiton alaisissa kilpailutapahtumissa? Peruste: osallistujia on vähän, jolloin kilpailu ei ole riittävän kiinnostavaa katsojille.Mutta kysymys kuuluu: Voiko katsojamäärä olla peruste jonkin luokan lopettamiselle, kun samaan aikaan katsojia ei muutenkaan tavoiteta?Eivät kilpailutapahtumat ole hiljaisia siksi, että sivuvaunuissa on vähän kalustoa - vaan siksi, että valtaosa suomalaisista ei tiedä, että kisoja järjestetään.Sivuvaunut ovat itse asiassa yksi visuaalisesti näyttävimmistä, harvinaisimmista ja mieleenpainuvimmista lajeista. Juuri sellainen laji, joka voisi herättää kiinnostusta, tehdä lajista erottuvan ja houkutella uutta yleisöä.Silti ratkaisuksi ehdotetaan sen poistamista. Onko keskustelun taustalla jotakin muuta?Vaikka sitä ei ole ääneen sanottu, keskustelun sävystä välittyy ajatus, että lajin tulevaisuutta saatetaan suunnata kohti 1-päiväisiä kilpailutapahtumia.Jos näin olisi, seuraukset olisivat selviä: -vähemmän aikaa aikatauluissa -vähemmän luokkia -vähemmän startteja -vähemmän mielekkyyttä harrastajilleMutta tärkein asia on tämä:Suurin osa kilpailijoista ei halua yhden päivän formaattia.He maksavat matkansa, renkaansa, kalustonsa ja kilpailumaksunsa - ja heidän näkökulmastaan kaksi kilpailulähtöä ja kaksipäiväinen tapahtuma tekevät harrastamisesta järkevää.Silti tuntuu, että keskustelua ohjaa jokin muu kuin kilpailijoiden tahto tai lajin kehittäminen.Ratkaisu ei ole pienentäminen - vaan kasvattaminenKoko lajia, kaikkia luokkia myöten, yhdistää yksi realiteetti: Suomi tarvitsee lisää näkyvyyttä, markkinointia ja uusia harrastajia. Ja tämä ei tapahdu karsimalla luokkia, vaan: -lisäämällä tunnettuutta -tekemällä lajista näkyvää -tukemalla kilpailijoita - ei kaventamalla heidän mahdollisuuksiaanLaji ei kuole siksi, että se olisi huono. Se kuolee vain silloin, jos se piilotetaan.Circuit Racingilla on historia, kulttuuri, fanit ja tekninen intohimo — kaikki ainekset kasvuun.Nyt pitäisi kysyä: -Miten tuomme lajin esiin? -Miten varmistamme tulevaisuuden? -Miten kasvatamme - emme pienennä suomalaista moottoriurheilua?Sivuvaunuja ei pitäisi poistaa. Niitä pitäisi nostaa esiin, näyttää ja markkinoida.Ne voivat olla osa ratkaisua — eivät ongelma.

203
26 Comments
SRRA️ 3 viikkoa ago

SML:n Circuit Racing lajiparlamentti 20.11.2026 alk. klo: 18.00 Teams-sovelluksessa / Jani Front. Agendana: • Käydä läpi tulevaa kautta • Kalenteria • Mahdollisia sääntömuutoksia • Vapaata keskustelua lajistaLiity kokoukseen:

10
2 Comments
SRRA️ 4 viikkoa ago

Hieno uutinen. 👍

41
Jäsenet uusi 1
Foorumi
Jäsenet uusi

© Suomen Road Race Ajajat ry – TietosuojaselosteKotisivut yritykselle Helpotkotisivut.fi